• Decrease font size
  • Reset font size to default
  • Increase font size

 

Forum Związków Zawodowych – centrala związkowa, powstała w roku 2002 w Bydgoszczy. Obecnie siedziba FZZ mieści się w Warszawie. FZZ zrzesza ponad 400 tys. członków i posiada struktury organizacyjne w całym kraju. zobacz więcej...
PROGRESYWNA EDUKACJA – PRZYSZŁOŚĆ DLA POLSKI Drukuj Email
(0 głosów, średnia ocena 0 na 5)
Wiadomości - Aktualności FZZ
Wpisany przez Beata Pruszyńska   
Wtorek, 08 Wrzesień 2015 13:27


1 września 2015 r., Fundacja im. Friedricha Eberta, Kongres Polskiej Lewicy oraz Centrum im. Ignacego Daszyńskiego zorganizowały w Warszawie polsko-niemieckie seminarium pt. „Polskie i niemieckie idee dla progresywnej edukacji. Z ramienia Forum Związków Zawodowych wzięła w nim udział Anna Grabowska, doradca ds. społeczno-prawnych FZZ.

W ramach konferencji odbyły się trzy panele dyskusyjne: „Edukacja powiązana z rynkiem pracy”, „Rola edukacji w kształtowaniu poczucia wspólnoty”, „Znaczenie edukacji przedszkolnej w procesie wyrównywania szans”.

W swoim wystąpieniu przedstawicielka Forum mówiła m.in. o potrzebie zmian w systemie kształcenia zawodowego w Polsce, konieczności zmiany podejścia pracodawców do szkolenia pracowników, problemach związanych ze stażami młodych pracowników, a także roli dialogu społecznego i nowej Rady Dalogu Społecznego w debacie na te tematy w najbliższej przyszłości.

Podczas konferencji wskazano, że Polska i Niemcy posiadają zbliżony współczynnik scholaryzacji. Jednakże ostatnie 25 lat w Polsce to niebywały wzrost popularności studiów wyższych. Kształcą one jednak studentów „obok” rynku pracy, rozmijając się z zapotrzebowaniem branż polskiej gospodarki. Sytuacja w Niemczech jest zgoła odwrotna. Szkoły zawodowe cieszą się tam szczególnym zainteresowaniem, a uczniowie poświęcają w nich 3-4 dni nauki na praktykach w zakładach pracy, co wiąże się z bezpośrednią perspektywą znalezienia stałego zatrudnienia.

Zmiana systemu edukacji wiąże się również z koniecznością zmiany postaw. Szkoły nie mogą promować indywidualizmu, egoizmu, wspierać ekskluzywnego rozumienia wspólnoty. Powinny uczyć życia w otwartym społeczeństwie, promować działania na rzecz ogółu.

Osobnym problemem Polski jest rozkład edukacji przedszkolnej i żłobkowej oraz uzależnienie ich dostępności od miejsca zamieszkania.

Anna Grabowska

 

 

Fot.: Photo credit: Cali4beach / Foter / CC BY Cali4beach / Foter / CC BY

Komentarze

Proszę, zaloguj się aby skomentować...