• Decrease font size
  • Reset font size to default
  • Increase font size

 

Forum Związków Zawodowych – centrala związkowa, powstała w roku 2002 w Bydgoszczy. Obecnie siedziba FZZ mieści się w Warszawie. FZZ zrzesza ponad 400 tys. członków i posiada struktury organizacyjne w całym kraju. zobacz więcej...
NIEMIECKIE STAWKI DLA POLSKICH KIEROWCÓW – CZĘŚCIOWO ZAWIESZONE Drukuj Email
(0 głosów, średnia ocena 0 na 5)
Wiadomości - Aktualności FZZ
Wpisany przez Beata Pruszyńska   
Poniedziałek, 02 Luty 2015 13:10

 

Niemiecki rząd zawiesił przepisy dotyczące płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek przejeżdżających tranzytem przez Niemcy. Nowe niemieckie przepisy obowiązują od 1 stycznia 2015 r. , a zawieszone mają być do czasu wyjaśnienia przez Komisję Europejską ich zgodności z prawem wspólnotowym.

 

 

Taką decyzję ogłosili w ostatni piątek ministrowie pracy Polski – Władysław Kosiniak-Kamysz i Niemiec – Andrea Nahles.

Nowa niemiecka płaca minimalna to 8,50 euro za godzinę. Ma ona nadal obowiązywać kierowców, jeżeli przewożone przez nich towary są załadowywane lub rozładowywane na terenie Niemiec. Mogą więc być przewożone albo tylko w tym kraju, albo w systemie transgranicznym.

Polski minister pracy wyraził zadowolenie z takiej decyzji rządu niemieckiego, ale zastrzegł, że zarówno kabotaż, jak i transport nadgraniczny, w jego opinii, też nie powinny podlegać stawce niemieckiej.

Stanowisko analogiczne do polskiego zajmują takie państwa jak: Słowacja, Czechy, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Chorwacja, Litwa, Estonia, Portugalia, Hiszpania i Irlandia. Także one wystąpiły z postulatem, by niemieckie przepisy zostały zawieszone do czasu wyjaśnienia ich zgodności z prawem UE.

Komisja poprosiła w ubiegłym tygodniu Niemcy o wyjaśnienia w ciągu 30 dni. Jest to termin krótki, gdyż zwykle, w przypadku tzw. Pilota, kraje członkowskie mają udzielić wyjaśnień kwestii dotyczących zgodności prawa krajowego z prawem unijnym w ciągu 70 dni.

Następnie to już Komisja sprawdzi niemieckie przepisy pod kątem ich zgodności z dyrektywą o pracownikach delegowanych. Gdyby okazało się, że niemieckie przepisy są z unijnym prawem sprzeczne, istnieje możliwość zaskarżenia ich do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Trzy reprezentatywne centrale związków zawodowych, w tym Forum Związków Zawodowych, na początku ubiegłego tygodnia wypowiedziały się w sprawie stosowania niemieckiej płacy minimalnej wobec pracowników polskiej branży transportowej. Podkreśliły, że powinni oni otrzymywać takie samo wynagrodzenie, jak ich niemieccy koledzy, tj. minimum 8,5 euro za godzinę. Napisały również wspólne pismo do niemieckiej minister pracy, która wówczas odniosła się do niego przychylnie.

Forum Związków Zawodowych już kilkakrotnie wypowiadało się publicznie w kwestii niemieckiej płacy minimalnej wobec polskich pracowników. Podkreślało znaczenie stosowania równej płacy za równą pracę. W odniesieniu do usług kabotażu oraz transgranicznych, wskazywało pewne różnice formalne w porównaniu do tranzytu, związane z miejscem wykonywania pracy przez polskich pracowników. Forum zaznaczało też konieczność odniesienia się, przy analizie nowych niemieckich rozwiązań, do kwestii podwykonawstwa, także w kontekście dyrektywy o delegowaniu pracowników. Najnowsze sygnały dochodzące od rządów zainteresowanych państw oraz Komisji Europejskiej potwierdzają nasze zastrzeżenia.

Niezależnie od rozważań prawnych, stanowisko FZZ, wyrażone w piśmie z 28 stycznia 2015 r., podobnie jak trzech centrali związkowych, pozostaje niezmienne.

Anna Grabowska

 

 

Fot.: https://www.flickr.com/photos/bibendum84/3975874985/">bibendum84 / http://foter.com">Foter / http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/">CC BY-SA

bibendum84 / Foter / CC BY-SA

Komentarze

Proszę, zaloguj się aby skomentować...